Vizita prim-ministrului italian Giorgia Meloni în China a restabilit parteneriatul economic frânt anul trecut, atunci când la presiunea Statelor Unite, italienii s-au retras din marele proiect de investiții în infrastructură cunoscut sub numele de „Noul Drum al Mătăsii”.
Într-un cadru distins pentru oficialitățile de rang înalt din Beijing, Italia și China au semnat un parteneriat de cooperare economică valabil pe trei ani. De data aceasta, părțile implicate susțin că nu va exista niciun raport de subordonare, ambele țări fiind pe poziții de egalitate.
„Investițiile chineze în Italia reprezintă o treime din investițiile italiene în China. Acest parteneriat strategic ne va conferi avantajul cooperării în domeniul dezvoltării vehiculelor electrice și a energiei regenerabile”, a declarat Meloni, potrivit Deutsche Welle.
Premierul italian încearcă să-i facă pe plac președintelui chinez Xi Jinping, după ce a retras Italia din programul „Noul Drum al Mătăsii”. Miza este cu atât mai mare cu cât Italia joacă dublu rol: pe de o parte vrea să beneficieze de pe urma inovației chineze în sectoare cheie, pe de altă parte a semnat alături de ceilalți membri ai Uniunii Europene aplicarea unor tarife mari asupra importurilor chineze în spațiul comunitar, pentru a limita inundarea pieței europene cu produse la prețuri sub concurență, releatează FT.
Pentru chinezi, semnarea acordului comercial este o palmă dată peste fața rivalei SUA, pentru că la insistențele ei, italienii au părăsit proiectul megalomanic brevetat de președintele Xi. Oricum ar fi, analiștii privesc cu scepticism acest parteneriat, bazat pe principiul de egalitate, conform declarației bilaterale a părților.
China nu va renunța la ambițiile sale de a se infiltra pe piața europeană. Chinezii au un plan prin care să evite taxele vamale impuse de UE. Un exemplu concret și recent în acest sens este parteneriatul încheiat de constructorul auto BYD cu Turcia.
Fabrica turcească, sigla chinezească și tratatul de liber schimb semnat de Istanbul cu autoritățile de la Bruxelles permite fentarea tarifelor unionale. Italia nu va avea un cuvânt de spus în fața partenerilor chinezi, doar vor stabili locația noilor fabrici.
CITEȘTE ȘI: